Sunday 29 July 2012

alahai nasi ayam....







Diam tak diam dah 10 hari kita berpuasa..kali ni jauh aku tinggalkan anak-anak tercinta..setiap kali buka puasa teringat aku akan anak-anak  ketika berbuka, makan hasil masakan aku...ialah air tangan ibu..aku memang gemar memasak lain dari yang lain bila Ramadhan menjelang..kini aku jauh..dan tidak berpeluang untuk mereka lagi..lagi pun mereka dah besar panjang..dah pandai bawa diri.......demi tanggungjawab yang digalas....aku terpaksa tinggalkan mereka.
Semalam aku beritau En.Somi aku nak cuti dari memasak..dengan senyuman manis En.Somi mengangguk..Ok!!! seorang suami yang tidak pernah mengatakan tidak terhadap diri ini..sehari demi sehari kasih sayangnya terlalu mendalam ..apa saja yang di pinta semua dilakukan..termasuk ringan tulang menolong aku memasak ketika bangun sahur..ada ketikanya dia kedapur dulu tanpa menunggu aku bangun..memang rajinnya dia..
Jam 3.30 petang, aku dan En.Somi meronda sekeliling bandar mencari apa yang hendak dibeli..sejak Ramadhan tiba aku tidak pernah ke bazar Ramadhan kerana En.Somi tak suka makanan yang dibeli..selalunya akulah yang memasaknya..walaupun hanya sup sayur..En.Somi akan kata...sedap awak masak yang...apalagi kuih kegemarannya seperti bur sum-sum, kaswi dan getas-getas..tiga empat keping sekali dia sebat..sekarang ni dia suka sangat dengan mee goreng yang aku masak..
Mula-mula aku membeli kuih kaswi..nampaknya sedap..disini kuih masih murah.Rm 1 untuk 4 keping, aku beli juga getas-getas..dan aku nampak lopes original..aku rembat juga..baru RM 3..En.Somi beli coconut blend..2 bungkus..yang!! beli mee goreng 2 bungkus dan mee hoon goreng sebungkus ya..order En.Somi dari dalam kereta, bila dia lihat penjual (kami biasa lepak dikedainya..memang class semua makanannya)..aku pun tanpa bantahan terus membeli apa yang diodernya dan dua keping epok saiz besar berintikan telor bersos ...hai dah penuh belakang kereta ni yang! kata En.Somi..aku hanya tersenyum kerana yang nak makannya kami berdua..kami terus meronda kerana waktu masih awal...
Tiba-tiba...kami ternampak gerai nasi ayam panggang..untuk menu nasi kami memang tak terfikir lagi..lalu En.Somi turun dan membeli 2 bungkus nasi ayam..bau mak ai..memang menggoda..
..Awak nak makan mertabak tak yang,..sedap mertabak tu..kalau ada rezeki dapat kita hari ini..kalau tak esoklah jawabnya..memang popular mertabak disitu..lalu kami pun menempah 2 keping mertabak ayam dan terpaksa datang balik jam 6.30 disebabkan deretan order yang panjang..tapi rezeki kami masih ada..
......Bila tiba waktu berbuka aku dan en.somi menjamah mee dan mee hoon goreng dan masing-masing 1/2 keping mertabak..dan kuih-kuih..disebabkan coconut blend dah kami telan segelas besar..maka alkisahnya kami dah kekenyangan....alamak!!! nasi ayam!!!..bila nak makan ni..jap lagi nak solat tarawikh..sah tak makan dah nasi tu..jerit aku..kami sama-sama ketawa...tu lah kata orang jangan membeli makanan ketika kita lapar...kata en.somi dalam gelak yang panjang..akhirnya..nasi ayam tidak dijamah sama sekali..!!!!

No comments:

Post a Comment