Wednesday, 8 August 2012

yong hari ni..









Malam semalam yong sorang2 je buat solat tarawikh..8 rakaat, 3 witir coz yop masih lesu terbaring..tak sihat..selalunya yop akan doa di surau..sayu sungguh hati bila dengar suara yop yang serak-serak basah tu berdoa..nada dan irama suara yop menyentuh hati dan perasaan yong..tapi dah dua hari tak dengar...yop masih batuk dan susah nak bernafas...yong bantu selagi terdaya..kesian bila tenguk yop berwajah layu dan kuyu...
Yong ni bila buka pose dari dulu hingga sekarang suka sesangat makan mee atau beehoon goreng..semalam yong masak ikan lemak cili padi dengan nenas coz tak tahu nak masak apa dah..kalau tanya yop..sukahatilah..janji ada rezeki buat berbuka katanya...tak positif langsung!! yong goreng beehoon..taruh sikit taucu dan hari ni yong bubuh kicap..tak macam selalu beehoon yong merah jambu..dan teringin sangat yong nak makan kuih kaswi pandan..tu pun kuih kegemaran yop jugak tu...senang jika kawin senegeri ni ..satu daerah pulak..apa dia suka kita suka..apa dia gemar kita gemar..jalannnn...
yong ambik daun pandan coz pewarna tidak dibenarkan sama sekali..pantang dalam menu yop..so yong sukatlah 1 cawan tepung gandum, setengah cawan tepung ubi,setengah cawan tepung beras, 3/4 cawan gula pasior, satu cawan santan, 1 1/2 cawan ayor daun pandan, 1 biji telor dan sedikit kapur masak ..yong blander aja..dah siap!! dapatlah 24 acuan bulan (warna merah tu) dan kukus...mak aii menjadi!! kenyal dan tidak kegheh..apalagi masa berbuka tu..3,4 ketul yop sambo begitu juga yong..selain dari bagi kat jiran..

..pagi ni tak tahu apa nak masak pulak..teringat pulak kat anak yong sikerul yang debab2 montel tu..suka sangat makan ikan pindang..ghaser nak masak tu ajalah..buat sambal sikit dan goreng sayur cendawan citaki..yang panjang2 tu..sedap!! ..tapi tak tahu lagilah coz kepala yong pening dan tak sedap badan..jangkit dari kuman orang sebelah kot......hampeh!!!

1 comment:

  1. kaswi.........sedapnyer!!!!!!

    ReplyDelete