Sunday 1 September 2013

Hepi Besday...hepi besday

Syukur Alhamdulillah sekali lagi genap satu tahun lagi royalti Allah beri buat diriku..aku masih mampu menghirup udara segar pada September ini...Ya Allah jika hidup itu baik buat ku..panjangkanlah usia ku dalam keberkatan dan jika sebaliknya aku serahkan segala usia ini untuk Mu Ya Allah...
....Menyingkap masa lampau ketika usia anak-anak ku masih kecil..ketika genap usia mereka aku sendiri kebandar mencari apa jua untuk dijadikan hadiah..ku balut rapi pelbagai hadiah berupa makanan, alat-alat permainan, alat tulis dan juga buku-buku..ku atur dibawah meja kecil dan diatasnya sebutir kek dan lilin untuk sipenyambut hari jadi...aku tidak penah membeza-bezakan mereka..sesiapa pun akan aku lakukan benda yang sama..aku mahu anak-anak ku mengingati waktu dan tarikh lahir mereka...walaupun disambut hanya dikalangan adik beradik...tetapi mereka happy..berebut-berebut menyamah kek dan sama-sama membuka pembalut hadiah yang aku beri...seronok sangat.....duduk di kuarters kerajaan kadang kalanya aku jemput juga kawan-kawan sepermainan anakku walaupun hanya menyedia makanan ringan untuk mereka...hubby pula akan membawa kami makan besar pada malam tu....begitulah saban tahun hingga mereka meningkat usia remaja....
..kini aku hanya mampu tersenyum bila genap usia mereka..dan tepat jam 12 malam aku hanya mampu menghantar pesanan ringkas mengucapkan selamat hari lahir buat mereka...aku tidak dapat lagi bersama menyambut hari lahir mereka..yang aku mampu hanya berdoa dari kejauhan...tetapi aku bangga dengan kejayaan mereka dalam mengharungi hidup ini...Alhamdulillah mereka semua berjaya ..berkat didikan kedua ibu bapa...walaupun kejayaan mereka tidak dapat dikongsi sama dengan bapa mereka tapi aku tahu dia akan tersenyum bangga......aku akui dalam mendidik anak-anak aku lebih tegas terutama dalam hal pelajaran...siangnya aku sebagai penjawat awam malamnya aku bertukar menjadi seorang guru yang tegas..aku mahu anak-anak ku berjaya..kerana aku tidak punyai harta yang banyak untuk hari tua mereka sekadar ilmu dunia dan akhirat untuk bekalan  mereka...
...Masa berlalu pantas..rasanya baru semalam mereka riang berkejaran, riuh bergurauan, rasanya baru sahaja tangan ini menyuapkan makanan ke mulut mereka, menyisir rapi rambut dan merotan jika mereka salah...tapi aku silap...mereka kini jauh dewasa...begitulah betapa kasihnya aku pada mereka..sedikit pun tidak pernah berubah...tetap utuh..bak pepatah.."kasih ayah sanggup bersusah ,kasihnya ibu membawa kesyurga"...ibu akan menangis saat mereka berjaya..doa dan harapan tidak pernah aku lupakan setiap dalam sujudku agar mereka panjang usia,diberi rezeki dari sumber yang baik, berjaya dalam hidup dan dilindingi dari segala bencana...
...semalam tepat jam 12 malam..seorang demi seorang anak-anakku menghantar pesanan ringkas mengucapkan selamat hari lahir buatku...dalam senyuman ada keharuan...aku tahu anak-anak tetap ingat akan tarikh keramat ini..dan kini mereka pula memberi hadiah dan kek harijadi ...walaupun tidak pernah ku pinta akan balasannya..tetapi hukum alam begitulah putaran..setiap yang diberi dengan iklas akan dibalas jua...
..memuhasabah diri...SETAHUN USIAKU MENINGKAT BERMAKNA SETAHUN JUGA USIAKU SEMAKIN BERKURANG...!!!! 


No comments:

Post a Comment