Tuesday 1 May 2012

aku hari ini....

Semalam En.Somi bawa aku jalan-jalan ke Tanjung Emas di Muo...meniti denai-denai lama bersama family ketika aruah abang aku Hj.Osman masih mengajar di Sek.Men Sains Muar, ketika aruah fauzi merajuk..tempat tu masih ada lagi...dah hampir 17 tahun aku tak kesitu..kami menaiki bot menyusuri sungai Muar..teruja juga coz dah lama tak melihat sekitar bandar Muar..jalan khalidi yang banyak meninggalkan kenangan bagi aku dah banyak berubah..




Aku mengajak En.Somi makan murtabak singapura..dulu aruah abang akan beli setiap kali kami berkunjung kerumahnya di Tg.Gading..hingga dia kehilangan fauzi dan bertukar ke Sek.Sains Kota Tinggi...kini sekelip mata berubah..mertabak singapura pun dah tak sesedap dulu..namun begitu kami berjaya menghabiskan sekeping besar mertabak tersebut hingga mata kami tak larat nak bukak bila dalam kereta....hehehe..lucunya!
...sempat gak kami singgah beli ubi kayu,pisang lilin dan keledek.....
..pagi ini aku membuat lepat ubi kegemaran En.Somi..dia biasalah pantang nampak ubi kayu...semuanya asalkan berasal dari ubi memang digemarinya...nak resepinya?

Bahan-bahan :
1 kg ubi kayu
2 sudu besar kelapa parut
3 sudu besar gula merah
2 sudu besar gula pasir
Secubit garam
Daun pisang - dilayur secukupnya


Caranya :
  1. Ubi kayu diparut.
  2. Perah parutan ubi kayu guna kain. Buang airnya.
  3. Satukan semua bahan. Gaul rata.
  4. Sudukan dalam daun pisng, lipat seperti biasa.
  5. Kukus 1/2 jam.
  6. Siap :)


1 comment:

  1. mak..pos kan lepat ubi kat sini...huhuhuh..geram je tgk gambar lepat tu...huhuhuh

    ReplyDelete