Monday 30 June 2014

Menyambut Ramdhan..2014


Alhamdulillah berjumpa lagi Ramadhan...Ramadhan pada tahun ni kakak sulong aku pula telah pergi meninggalkan fana ini buat selama-lamanya..begitulah putaran kehidupan...entah bila pula turn aku dipanggil pulang sedangkan tabungan yang aku simpan tidak mencukupi lagi..tapi aku pasrah..Allah itu maha pengasih dan penyayang..segala taubat hamba yang dipohon dengan penuh rasa tawajjuh insyaallah akan diterima dan hati ini hendaklah sentiasa bersangka baik pada Sipencipta...
...Semua anak-anak ku berkumpul...riuh rendah dengan suara halus dan lunak cucu-cucu ku yang nakal dan manja..terhibur sungguh hati ini bila melihat anak-anak ku berkumpul...dulu aku pulang kekampung aruah mak bila hari libur atau hendak menyambut Ramadhan...kini aku pulak mengambil tempatnya..mak dan ayah kini dialam aruah..Al-fatihah ..semoga segala doa yang ku titipkan saban hari Allah sampaikan kepadanya..itu saja yang aku mampu buat kepada kedua orang tua ku sebagai seorang anak...
Hari pertama Ramadhan ku lalui sungguh bermakna..azam untuk khatam Al-Quran pada bulan ini telah pun aku mulai..aku lihat anak ku Husaini pun begitu..target nak khatam Quran sebelum syawal katanya..selain kita memperbanyakkan solat sunat dan bersedekah hendaklah juga memelihara adap-adap berpuasa...semenjak aku menjadi suri rumah sepenuh masa ni , aku berazam nak memenuhkan tabungan yang dulunya pengisiannya tidak begitu aku hiraukan..sibuk dengan alam perkerjaan yang rutinnya sejak 6.30 pagi hinggalah 6.30 petang...bayangkanlah mampukah aku mengisi tabungan jika dihambat dengan pelbagai persoalan pejabat yang semakin hari semakin mencabar dan mendesak..aku kira langkah untuk bersara awal adalah yang terbaik..semua adik beradik aku pergi menghadap Tuhan dalam usia yang masih muda..kakak, abang dan adik telah mendahului ku..pergi menghadap Tuhan..kini tinggal aku sebagai pengganti kepada adik-adik yang tinggal dua orang itu sebagai tempat mengadu...muhasabah diri setiap hari jika jangka hayat aku juga demikian..yang pentingnya selain dari menambah tabungan jangan pula lupa memjaga kesihatan...semoga pengakhiran aku kelak tidak menyusahkan anak-anak ku yang rata-ratanya sibuk dengan tugas masing-masing..
Aku bersyukur dianugerahkan anak-anak yang cukup menghormati orang tuanya..tahu akan tanggungjawab dan tidak sesekali lupa membalas jasa .tidak pernah ku pinta balasannya ..hanya sekadar ingatan terhadap ku sudah puas aku rasa..tapi Alhamdulillan aku dikurniakan zuriat yang tidak mendatangkan masalah pada aku..mungkin didikan yang aku beri samada ilmu dunia dan akhirat amat berkesan dijiwa mereka.. semoga Allah melindungi anak-anak dan cucu-cucu ku..
Riuh rendah suara anak-anak ku dimeja makan sewaktu berbuka...aku tidak sedikit pun terasa lapar...kehadiran mereka sudah membuat aku kenyang sepanjang hari...seronoknya..agaknya aruah mak juga begitu sewaktu kami pulang kekampong dulu...semasa ada hayatnya dia akan tersenyum puas bila kami adik beradik duduk berkumpul...cucu-cucunya saling bergurauan sesama sendiri dan tidur berselarakan...semua itu hanya tinggal kenangan..jika aku tahu...betapa indahnya waktu itu saban minggu minggu aku akan pulang menziarahi dia...tapi hambatan tugas membatasi itu semua.....
saat paling menyedihkan dikala tangan-tangan kecil melambai  untuk pulang...dan ciuman demi ciuman singgah dipipi dan ciuman ditangan dikala anak-anak beransur pulang semula demi tugas..walaupun aku tersenyum tetapi air mata tersangkut direngkung..dalam hati aku berdoa supaya anak-anak ku sampai dengan selamat ke destinasi..dan 
mata  ini tidak akan lelap selagi pengkhabaran ketibaan mereka tidak aku terima...dan kini rumah ku sepi kembali!!!

No comments:

Post a Comment