Thursday 14 January 2016

dulu lain sekarang lain



Selamat datang tahun 2016..his tambah usia setahun lagi ya ..idak le teman tau berapa lagi usia teman yang tersisa..Menyambut 2016 di Kuala Lumpur bersama anak-anak dan cucu seolah-olah teman ni hidup solo..kesian gak kat cikgu Abu yang teman tinggeikan nun di BP tu..tak pa lah yek..kurang-kurang nya teman bagi dia peluang jadi bujang kembali..kalau tak, kesana kemari duk berkepit aja..macam belangkas.
Kelmarin teman ronda-rondalah di Selayang Mall..ala sekadar cuci bijik mata..nak beli kebendanya semua udah ada ghasernya..tak baik membazir yong..alkisahnya teman lalu le kat kedai menjual barang permainan kanak-kanak..terlihat le akan teman seorang kanak-kanak kira teman dalam lingkungan 4 tahun gitu le..sedang mengherdik kedua ibu bapanya...merengek mohon di belikan apa kebendanya ,teman pun tak ambik pot..tapi kesimpulan yang teman dapat budak-budak sekarang ni idak macam teman masa kecik-kecik dulu..tak berani wei nak mintak apa..sekali mak teman jeling je..bedesupppp dalam hati..takut ya amat..lagi le nak ugut-ugut bagai..bakal kena rotan le atau kena tali pinggang hijau dibadan..sakitnya mak tuan..dalam hati mohon cepat-cepat mati..tak sanggup nak hidup lama konon..bila teman berumah tangga dan punya anak..teman pun garang wei..rotan memang sedia ada dirumah..anak-anak akan teman denda jika salah..nak tenguk tv ke, main game ke..pastikan semua koje rumah udah siap..tak da lah kome nak ponteng-ponteng sesuka hati..jam 10 mesti tidur..sebelum tidur kena hafal sifir..teman ni koje gomen..nyambil koje tak beban sangat , teman bawak buku-buku anak teman (ikut darjah le) teman buat soalan sendiri dan belah malamnya teman bagi ujian kat anak-anak..sapa dapat 100% ada habuannya..bab mencarut-carut ni teman memang ambik serius..tak berani diorang nak kata bodoh ke..babi ke..kena hambat dengan cililah jawabnya..satu lagi, teman pantang anak-anak teman merayau kerumah jiran..kome tahulah sepanjang tempuh pembesaran mereka ni dibesarkan dalam kawasan quaters..ater laki teman orang kuat JKR..so dahlah hidup sentiasa berpindah randah..dah tu rumah kerajaan yang dikelilingi pelbagai peringkat dari class A hingga IMG..cuber mika bayangkan berapa ramai teman sebaya anak teman..kalau teman tak serius jawabnya habis hancur...anak-anak teman dianugerahkan otak yang cerdik..bab mengaji dan pelajaran..tapi kita ni sebagai ibu bapak kenalah bertegas dalam mengasuh mereka ni..laki teman lagilah..pantang anak-anak ponteng sekolah..demam kalau udah tak larat baru ada green light..kalau tak,.tak da maaf le!!! kalau bab mengadu domba ni memang pantang le dalam hidup teman..sapa yang mengadu domba dia yang kena dulu..satu lagi teman ambik berat tentang tarikh penting mereka ni..supaya dalam keluarga ni ada sifat kasih mengasihi dan ingat mengingati..setiap hari lahir mereka teman akan buat mini party dalam lingkungan adik beradik..ada hadiah lagi..yang bestnya..semua tertunggu nak tiup lilin sama-sama dan bukak hadiah sama-sama..dan teman lihat anak-anak teman sampai dah dewasa ni..mereka ingat tarikh lahir adik beradik, mak bapak dema..
mengingati kembali kisah suka duka waktu dibesarkan dulu..kadang kala..seperti kata en.somi..kita dulu selalu mengingati akan sifat mak kita yang garang..sampai dewasa..kita masih menyalahkan mak mendidik kita tanpa belaian sayang..silap je..pukul..menjawab je bantai..tak berani nak kata huh kat dema tu...takut je.. tapi bila fikirkan kembali..didikan yang sebegitu membuatkan kita punya rasa hurmat pada orang tua.. segarang-garang ibu..bila kita jauh darinya..perasaan rindu tetap bersarang dihati... lalu depan mak bapak..kita tunduk hurmat..berbeza dengan ibu bapak zaman sekarang cara mendidik anak..teman lihat mak bapak sekarang lebih takut pada anak pulak..bukan anak ikut kata mak ayah..mak ayah pulak ikut kata mereka... falsafah budak-budak sekarang..mendidik tidak boleh dilakukan secara kekerasan.. so itulah jadinya..mak ayah diugut oleh anak-anak....mereka dah pandai nak lari dari rumah, dan ponteng sekolah.. mungkin zaman teman dulu tak da gajet..hidup dalam persekitaran yang agak naif..balik sekolah, terus kesekolah agama, petang hari keluar bermain dengan kawan-kawan, malamnya mengaji quran dan berzanji bagai... home work yang diberi diselesaikan disekolah sementara menanti masa untuk masuk ke kelas agama..so petang ada masa nak bermain..dan balik tanpa disuruh, mandi dan mengaji..kami pandai bawak diri..walaupun hidup orang dulu agak susah..mak ayah tak berpelajaran tinggi..nak ponteng ke..apa dia kisah..tapi inisiatif kita sendiri dengan azam yang tinggi nak keluar dari kepompong kemiskinan..bila dah dicapai segala..kita lakukan pula pada anak-anak dan terapkan nilai-nilai murni pada mereka...bagi saya ..tiada harta yang dapat dibekalkan pada anak-anak..kecuali pelajaran...  teman  punya cogan kata  : Biar depa menangis, jangan kita (mak ayah) yang menangis..so Alhamdulillah semua anak-anak teman berjaya dan syukur boleh hidup senang...dan yang paling penting mereka hurmatkan orang tua dan berhemah, teman ni walaupun ada duit sendiri anak-anak masih lagi menghulur..bawak makan angin bagai..tanpa banyak berkira.. yalah teman selalu ingatkan dema tu..berbelanja tuk mak bapak ni..pulangannya cukup besar disisi Tuhan...  tapi bagi teman selagi teman tak tutup mata..teman masih lagi ada tanggungjawab... walaupun anak-anak teman ada yang dah berkeluarga,cucu-cucu teman tetap teman fikirkan..masalah anak teman ..masalah teman juga..tak sanggup teman lihat mereka tu diugut macam budak yang teman jumpa tu..teman jadi takut...sebab teman lihat anak-anak teman ni sayang sangat kat anak-anak..ikut je kehendak mereka.. lagilah hidup sekarang..ipad sentiasa ditangan dan nak apa aja dapat...takutlah benda-benda negatif mempengaruhi akal fikiran dema tu... tapi kan..anak ni lahir ibarat kain putih..kita ibu bapa yang mencorakkan...kita ni idola mereka!!!!



No comments:

Post a Comment