Tuesday 4 September 2012

Mulut Berbau?


Jom dengar ini sherita..semalam bila teman ke kedai..adalah seorang kakak tu bercakap dengan teman..perghhh..bau mulut dia tak tau teman nak sherita..punyalah busuk..mau terloya teman..mak tuan..nak jaga hati dia punya pasal,rasa dah naik julin mata teman menahan bau tersebut..kesian kat suami dia ya..



Nafas berbau agak sukar untuk dikesan tetapi sekiranya orang menjauhkan diri dari kita semasa bercakap, ia mungkin menandakan nafas kita berbau.

Bagaimana nak tahu yang anda mempunyai masalah mulut berbau?
Agak susah untuk diri sendiri mengetahui yang dirinya mempunyai masalah mulut berbau kerana diri sendiri telah terbiasa dengan bau mulut. Cara yang paling berkesan ialah dengan bertanya kepada mereka yang rapat dengan diri anda seperti suami, isteri, kawan rapat, ibu bapa atau anak-anak. Janganlah merasa kecil hati apabila di tegur oleh orang yang rapat dengan anda sebaliknya anda perlu berterima kasih kerana anda boleh mengambil langkah seterusnya untuk mengatasi masalah ini. Selain itu, ada juga sejenis alatan yang digunakan oleh doktor gigi  untuk mengukur kadar sulfur di dalam nafas pesakit.

Apa yang menyebabkan nafas berbau?
Lebih 90% kes nafas berbau berpunca dari mulutTerdapat banyak bakteria walaupun di dalam mulut yang bersih. Bakteria ini boleh meleraikan sisa makanan dalam mulut dan menghasilkan gas yang berbau.

Bagaimanakah untuk menjadikan nafas kalian berbau segar?

1. Berus gigi dengan berkesan sekurang-kurangnya 2 kali sehariSelain itu, gunakan flos untuk mengeluarkan sisa makanan di celah-celah gigi.

2. Minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari

3. Jangan merokok

4. Berus lidah semasa memberus gigi

5. Amalkan diet yang seimbang

6. Dapatkan pemeriksaan gigi secara berkala sekurang-kurangnya sekali setahun

7. Rawatan asas seperti “scaling” dan tampalan gigi boleh mengurangkan nafas berbau

bagi teman selain dari diatas tu amalkan berkumur-kumur dengan cecair listerine..selain dari nafas rasa segar dan cepat bertindak...ok!! 

No comments:

Post a Comment