Tuesday, 16 October 2012

aku sakit gigi......!!!



Dua tiga hari ni gigi aku sakit berdenyut-denyut..Tuhan aja yang tahu..dah lah hati aku ni libang libu..yan anak ku sakit di KL dan mak siopit juga sakit..aku pulak selalu dihantui mimpi-mimpi yang menyedihkan...tak faham pulak aku mengapa jadi begini....sedangkan en.somi begitu mengambil berat dan amat menyayangi aku....tapi dalam jiwa ini macam ada yang tak kena..segala mood aku hilang..nak makan pun tak da selera!!
Dah lama aku tak sakit gigi...Rasa sampai ke jantung sakitnya..gigi geraham pulak tu..masa aku makan KFC tu hari aku tergigit tulang ayam dan terkopak sedikit..aku ni bila cakap pasal gigi memang aku cukup jaga..selain memberus aku suka berkumur dengan listerin..dan semasa di KL dulu aku selalu ke dentish..bila kat sini dah tak aku buat lagi even facial pun aku tinggalkan..jeragat dimuka semakin manja nampaknya...
Teringat zaman dulu-dulu bila aku sakit gigi..aku akan selalu mengadu dengan mak dan mak akan ubatkan dengan sejenis getah tumbuhan..entah aku sendiri pun lupa apakebenda nama pokok tu..pasti hilang sakit gigi...
pernah aku menangis depan aruah hubby bila gigi bungsu aku tumbuh senget dan sakitnya tak tau nak habak..melekap aku kat dadanya..(macam budak kecik) kerana tak tahan sakit..makan pain killer pun masa tu tak lut..aruah pergi kekedai sinseh cina dan belikan ubat..bila dah hilang sakit aku pun menamatkan riwayat gigi tersebut..kolu dah dia dan azab sakitnya pun hilang...
 Korang pun mesti pernah rasa sakit gigi kan? Nak bercakap pon jadi malas sebab sibuk tahan sakit. Bila ada orang buat lawak, rasa nak bagi penampor je kat muka orang tu. Haihh.. 
Doktor cakap kalau gigi tengah sakit tak boleh cabut. Bahaya! Ni tengah tunggu sakit gigi hilang la ni. Dok sumbat bunga cengkih dalam gigi yang terkopak tu, kumur air garam, kumur dengan Listerine. Nanti dah tak sakit, bila pergi melawat doktor kat klinik gigi boleh suruh dia cabut terus. Sakit hilang.. Gigi pon hilang.. Haha.. Kenapa tak boleh cabut bila gigi tengah sakit? Sape tau? Kalau ikutkan hati, nak je aku tarik gigi ni dengan playar.
Yang paling tak tahan, sakit gigi ni biasanya datang tengah-tengah malam. Kalau sakit sangat, tengah malam mana ada klinik bukak. So terpaksa tanggung sakit sampai ke pagi dan yang tak lalunya terpaksa makan macam ular..telan aja..bila terantuk ja kat gigi tu pasti berdenyut balik..hiii sakitnya...Termasuk hari ni, dah 3 hari aku kurang tidur sebab sakit gigi. Paling lama pun tidur 2 jam je. Jagalah kesihatan gigi korang kalau tak nak menanggung sakit macam aku ni. Huk huk..

ni ada petua/pemuda yang boleh diguna pakai..aku pun belum pernah cuba..
Petua mencegah sakit gigi:
Campurkan sedikit garam halus pada ubat gigi bila nak gosok gigi setiap pagi ataupun sebelum tidur. Amalkan cara ni korang bukan setakat dapat mencegah sakit gigi, malah gigi korang akan jadi lebih putih dan berseri disukai ramai.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment