Wednesday 31 July 2013

Mencari Malam Lailatulqadar

10 malam terakhir di bulan Ramadhan...malam-malam ganjil inilah yang selalu disebut-sebut...satu malam yang bersamaan dengan 1000 bulan..
..sejak aku mengundurkan diri dari alam perkhidmatan awam..aku berjanji pada diri sendiri bahawa akan mempertingkatkan lagi bekalan untuk kesana..bimbingan dari en. somi yang ku kira lebih kepada nilai-nilai murni ini menguatkan lagi azam ku kearah itu...sembahyang berimam dengannya sangat menyentuh hati ku..dia juga banyak memberi ku ilmu keagamaan tatkala kami bersembang sama..mengajar ku akan tajwid al-quran dengan lebih mendalam...aku bangga dengan sahabat lama ini yang kini menjadi suami ku..aku tabik dengannya..banyak ilmu dunia dan akhirat diperturunkan pada ku..Alhamdulillah..itulah doa ku...aku bersyukur kerana Tuhan menunaikan hajat ku ..dulu aruah hubby juga agak kuat pegangan agamanya..saban waktu terluang akan sama-sama berjemaah ke masjid..kini Allah temukan aku juga pada insan yang begitu rapat dengan mesjid...
..jam 3 en. somi menggerakkan aku untuk berqiamulail di surau...dengan mata yang masih kelat aku tabahkan hati dan kuatkan semangat kearah itu....kalau diikutkan hati memanglah sedap menarik selimut..pendingin udara bilik membuatkan lena ku cukup nyaman...tetapi itu semua keduniaan..aku bangkit dan bersiap ke surau..en.somi tersenyum panjang bila aku masih terkulat-kulat dan masih rasa mengantuk...itulah nikmat Ramadhan yang...rasa letih..rasa penat..dahaga dan sebagainya..kalau ikutkan hati... semua tak jadi..lepas je berbuka..melingkar bak ular kekenyangan..mana nak cari Ramdhan selalu...pesannya pada ku dengan lemah lembut dan senyuman manis...memang betul!!!..bila kita selesai menunaikan solat isyak, seterusnya solat sunat..mata mulai segar...masuk je solat tarawikh..badan kembali segar dan kita rasa nikmat mengerjakan solat...selesai je witir..segala sendi yang lemah hilang begitu sahaja..itulah nikmat Ramadhan sebenarnya..kita dapat merasakan lazatnya beramal..
...berbalik pada cerita mencari malam laitaulqadar..kami serta jemaah yang begitu setia...memulakan dengan solat sunat taubat...solat tahajjud.solat tasbih 4 rakaat 2 salam....solat ni agak mencabar dan mengambil masa...tetapi jika dilakukan secara iklas dan khusyuk kita akan dapat nikmatnya..juga solat hajat..jam 4.45 selesai semuanya dan waktu untuk bersahur..
....yang seronoknya bila en.somi ketempat kerja..aku sambung projek buat tahi mata..hehehe..sementara menunggu solat israq dan dan solat dhuha...SELAMAT BERAMAL...

No comments:

Post a Comment