Sunday 28 July 2013

Syawal Kini tak seindah dulu

Hati kini tidak terasa gembira bila lagu-lagu hari raya berkumandang diradio..hati ku kaku dan tidak lagi seperti 2, 3 tahun yang lalu...sekembalinya aku dari solat tarawikh malam tadi sebuah lagu raya berkumandang dicorong radio kereta..en.somi berkata "yang lagu raya yang"..tak da ertinya dah...balas ku..sejak mak tak da semangat balik kampung totally hilang ..pergi bersamanya..last raya dikampung tahun 2011..walaupun aku berstatus IT masa tu..aku masih boleh senyum menatap damainya kampung kelahiran ku..kami adik beradik berkumpul walaupun mak dah terlalu uzur masa tu...
....dulu semasa akhir Ramadhan semangat hendak balik kampung memang tinggi..teruja betul aku menyusun kain baju untuk pulang ke kampung...sememangnya sejak mula berkahwin hingga akhir hayat hubby kami tak pernah bertelagah hendak beraya dimana..walaupun aruah orang Perak...dan aku orang selatan..tapi aruah amat suka beraya dikampung ku..waima setiap cuti sekolah jika tiada program mesyuarat pegawai kanan JKR yang kerap diadakan semasa musim cuti sekolah...(selalunya aku akan turut serta bersama-sama anak-anak..kerana setiap isteri pegawai kanan diwajibkan hadir kerana ada program tersendiri bersama isteri KP)..masa cuti nilah kami sekeluarga akan menatap wajah suci kampung ku.kadangkala hingga seminggu kami dikampung..memang damai..tenang..dan indah sekali..tanah tumpah darah ku..tempat aku dilahirkan dan dibesarkan...kini bila aku pulang..yang aku rasakan ..hanya sebuah kesepian..sejak abang ku pergi tahun 2005, diikuti hubby 2009 dan anak buah kesayangan ku ayong 2011..dan akhir sekali ..mak April 2012..semuanya suram dan terus suram..kampung terus sunyi..tak seindah dulu...tiada lagi gelak tawa anak-anak buah ku..tiada lagi gurau senda adik-adik ku..selalunya kami 3 beradik akan berkumpul bersama-sama..kakak ku jarang sekali join...kerna sudah punya hal tersendiri..so aku, teh dan ucu dan anak-anak masing-masing memeriahkan hari raya..aku , hubby dan maid mengambil tempat untuk memasak juadah...adik-adik mengemas dan menghias rumah..mak akan tersenyum puas bila melihat kami adik-beradik dan anak beranak tidur berselarakan..dan makan bersaprah panjang...indahnya waktu itu...kini tidak akan berulang lagi buat selama-lamanya...kampung ku tinggal kenangan..rumah tinggalan mak juga tinggal usang..terbayang-bayang dimata mak akan tersenyum menyambut kepulangan kami..dan yang paling aku rindu ialah nasi goreng mak...walaupun aku tidak dibesarkan olehnya..tapi nikmat panggilan seorang ibu..cukup indah..setelah kepergiannya baru aku tahu..keindahan itu tak dapat ku gamit lagi..tapi aku puas.... aku dapat berkhidmat untuknya..dari segi wang ringgit dan kasih sayang...sejak ayah pergi mekah dan tak pulang-pulang hingga kini sejak 1989 mak banyak menghabiskan sisa hidupnya dengan aku..dan yang memberi kesan dihati saat-saat akhir mak aku tak dapat menjaganya kerna aku bertugas dan kesibukan waktu kerna terpaksa berulang alik kerumah en.somi...mak aku hantar kerumah kakak...
.......kini semuanya pergi ...aku pulak mengambil tempat mak..tempat anak-anak berkumpul...dan aku bersyukur punyai anak-anak yang menyayangi aku..disini dan disana...dan punya seorang suami yang penyayang yang sedia berkongsi kesedihan hati...cuma kadangkala kenangan silam menghantui aku...membuat aku menangis ...entah bila kerinduan ini akan pergi...entahlah

No comments:

Post a Comment