Friday 17 February 2012

LA TAHZAN..

Seusai doa ku pohonkan selepas salam sunat dhuha pagi ini dan bagi mengisi masa terluang aku membaca buku La Tahzan jilid dua dan ingin ku kongsikan apa yang ku jumpai dalam isi kandungannya..antaranya..
"jangan biarkan masa mu berlalu tanpa pengorbanan..sepanjang roh masih setia dijasad..kegembiraan tidak selamanya menemani hari-hari mu..terkadang datangnya kesedihan..tidak boleh kamu tolak"  justru itu Allah memilih orang-orang yang disayangiNya untuk diuji samada kita redho atau tidak kerana Allah mengantikan perkara yang lebih baik..dan terkandung hikmah disebalik ujianNya..
juga sabda Rasulullah alaihi wasallam "tidaklah seorang mukmin ditimpa kecemasan,kegelisahan, rasa sakit dan keletihan hingga tertusuk duri sekali pun melainkan semua itu Allah akan menghapuskan dosa-dosanya"..perkara ini berlaku bagi orang-orang yang bersabar, ikhlas dan bertaubat kerana Allah mengetahui bahawa amalnya hanya untukNya.
dan firman Allah " supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari mu dan tidak pula terlalu gembira dengan nikmat yang diberikan kepada kamu"...
Kematian itu pasti datang kepada setiap orang, baik yang zalim, yang dizalimi yang kuat mahu pun yang lemah, kaya atau miskin dan manusia tidak boleh lari dari kematian..renungkanlah...

No comments:

Post a Comment