Sunday 29 April 2012

:-(


Semalam aku tidor agak awal..kekenyangan bila En.Somi bawa makan kat hadralmawt almadinat..nasi arab..sedap juga ..tapi bukan nasinya yang aku pulun..roti arabnya..itulah En.somi..selalu menghiburkan hati dengan membawa aku keluar dan makan-makan. selain sifat pengasihnya yang mat tinggi pada diri ini....sememangnya semua yang ada di BP ni sedap-sedap belaka..Batu Pahat ni memang sinonim dengan makanan yang lazat-lazat..agak mahal juga malam tadi..berdua makan hampir RM 50..
..Aku mimpi mak lagi..mungkin aku tidak pernah melupakan mak..sejak mak pergi aku selalu mengirimkan apa yang diperlukan dibarzakh...semuga semuanya sampai untuk bekalannya..kesian mak dah tak da anak lelaki..semua yang tinggal hanya perempuan..tapi doa anak yang soleh tu akan sampai jua jika kita mengingatinya...hanya 3 perkara yang kekal mengikut kita semasa berhijrah nanti.
Mak senyum tanpa sepatah kata pada aku..berkain batik dan kebaya putih mak rehat dalam satu rumah ..sunyi tapi ada seoranng wanita lain..cantik orangnya..aku tak mengenalinya..mak bawak aku ke satu tempat..macam taman..ada bunga semua warna purple..yang herannya rumputnya pun warna purple..ada satu pondok macam pagola..mak tunjuk kat aku,  kat situ ada bak..tapi mak tak kasi aku panjat..dgn isyarat kepala mengeleng2 bila aku cuba panjat..mak pimpin tangan aku keluar dari taman tu dan aku pergi kat tepi sungai..mak hulurkan pancing kat aku..aku memancing dengan mak..celup aja..dapat ikan..celup aja dapat ikan..banyak!!aku beritau mak..mak ambik semua ikan-ikan ni..aku tak lapar..mak masukkan ikan dalam kain batik mak dan pergi..aku kejar mak tapi mak hilang......malam tu ari En.Somi dengar aku sembang dengan mak..dia dengar biji butir apa aku sembangkan..Hanya Allah yang Maha mengetahui apa yang tersirat..cuma aku selalu doa pada mak semoga dia  aman disana..bak kata pok teh..muka mak bersih, senyum dan tanah makam mak walaupun hujan tapi cukup cantik..peroi..tiada ketulan tanah..macam pasir!! dulu sebelum mak sakit..mak selalu jaga amal..mengaji dan Tuhan bagi mak sakit untuk hilangkan dosa mak yang dulu-dulu..bila dah bersih..mak diambilnya..wallahualam..itulah yang aku baca dan aku dapat dari sumber-sumber yang boleh dipercayai..
....muhasabah diri...jagalah solat, perbanyakkan solat sunat, basahkan lidah dengan zikirullah kerana itulah makan rohani yang akan kita bawak bersama..kita tak tahu bila mati itu akan menjemput...aku selalu berdoa..semoga Allah panjangkan usia En.Somi dan anak-anak..semoga dunia yang kita huni ini sebagai satu wadah untuk kita menambah bekal akhirat..dan jangan sesekali lupa pada kedua ibu bapa kita yang masih hidup atau yang pergi...Al_fatihah..

1 comment:

  1. agaknya...kepana atok jantan dok kat pagola tuh?? sebabnya atok jantan spesel dia dapat meninggal kat mekah....tapi, ikut mimpi mak tuh. along rasa atok bahagai kat sana...siap ada bidadari lagi.....kitaorg pun tak lupa atok...sentiasa sedekahkan al-fatihah untuk atok....

    ReplyDelete